Bostonmarathonlogo

Elk verhaal begint ergens… dat van mijn begint op de marathon van Berlijn in 2017. Waarom net daar?

Wel, ontgoocheling zit soms in kleine details. De voorbereiding naar een marathon is plannen, herplannen, vallen, opstaan, proberen, testen, rekenen, puzzelen en evalueren. Er zit ongelooflijk veel tijd in dit alles met als ultieme doel om #breaking3 te bekomen. Er dan 68 seconden van verwijderd zitten voelt als een ontgoocheling…ondanks het feit dat ik 30 seconden sneller liep op de marathon als ooit tevoren. Een zoete smaak met een bittere afdronk.

In de nasleep vraagt een mens zich dan ook af waar die drang vandaan komt om een marathon zo snel mogelijk te lopen. Waarom gaan mensen van vlees en bloed alles tot in detail plannen om uiteindelijk op 68 seconden te stranden? Je gedachten gaan dan ook niet euforisch reageren op het uitlopen van een marathon maar eerder je hele voorbereiding evalueren. Wat kan er anders? Wat heb ik mis gedaan? Had ik toch beter andere schoenen aangedaan? Not kidding…

Ik bezocht overlaatst een praatavond over lopen (Running Talk in Mechelen) en maakte kennis met lopers die ook bloggen en hun ervaringen delen. Ik ben geen ervaringsdeskundige en zoek vooral heil in het therapeutische doel. Deze blog zal vooral als doel hebben om ervaringen te delen niet zozeer om tips te geven. Eén ding is zeker… Ik heb pagina’s blogs, artikels en boeken gelezen maar uiteindelijk is elke loper anders. Ik geloof in het bestaan van basisregels maar mijn karakter voelt zich het meest comfortabel met het kleuren van buiten de lijnen.

Ik heb een voorkeur van merk, sportdrank of trainingsprincipe maar ik doe vooral waar ik me goed bij voel en probeer andere dingen. In de wereld van platte commercialiteit is de eigenheid van het individu het sterkste merk op deze wereld… Laat jullie niets anders wijsmaken.

Over wat ging dit weer? Juist lopen… en voornamelijk mijn reis naar Boston 2018. Voor mij persoonlijk de mooiste marathon ter wereld, reeds gelopen in 2016 en op slag verliefd. De sfeer en beleving rond deze marathon is uniek. Een stad die vier dagen in het teken staat om uiteindelijk 30.000 mensen te zien finishen in de ‘oudste jaarlijkse marathon ter wereld’.

2018 viert ook het treurige 5-jarige bestaan van de aanslag in 2013 waarbij drie mensen om het leven kwamen en tientallen anderen de rest van hun leven moeten leven met een handicap. De legende is dat als je Boston eenmaal loopt je een band kweekt met die marathon.. die band zorgde ervoor dat ik opnieuw aan de start wilde staan in 2018.

Wordt vervolgd…

